fbpx

Tag stilling til socialt ansvar og skab fremtidens arbejdsplads

I Connect Køge ser vi frem til efterårets første Business Breakfast den 19. september på Junckers. CEO Thomas Bendixen inviterer indenfor under dagens tema ”Fremtidens arbejdsplads – fokus på social ansvarlighed”.

Men hvordan implementerer man som virksomhed socialt ansvarlige tiltag, og hvilke initiativer skal prioriteres fremfor andre? Disse spørgsmål og mange andre overvejelser vil blive diskuteret til dagens arrangement.

”Som ny direktør hos Junckers er det mit første Business Breakfast, og jeg ser frem til at møde de andre deltagere og erhvervsdrivende i Køgeområdet, hvor vi sammen deler erfaringer om arbejdet med socialt ansvar. Programmet ser rigtig lovende ud, og jeg er overbevist om, at man vil gå inspireret fra mødet med en masse ny indsigt. Jeg håber, at man tager ny viden og praktiske værktøjer med hjem, som kan hjælpe deltagerne med at implementere eller forbedre deres strategi for social ansvarlighed,” udtaler Thomas Bendixen, CEO i Junckers og fortsætter:

”Arbejdet med den sociale bundlinje er vigtigt, og som virksomhed vil man fremadrettet opleve strengere krav til at kunne dokumentere det arbejde. Vores ESG-agenda har hidtil primært fokuseret på ’E’ miljø og bæredygtighed, men vil fremover have et mere 360 graders perspektiv, hvor også ’S’ og ’G’ får større roller.

Vi har ansat en ny medarbejder, der har fået ansvaret for at skubbe hele vores ESG-agenda. Dels handler det om, at vi som virksomhed skal kunne se os selv i øjnene, men samtidig handler det også om, at vi hos Junckers lever af dygtige medarbejdere. Og her tror vi på, at vi skaber en mere attraktiv arbejdsplads for fremtidens talentfulde medarbejdere ved bl.a. at have et stort fokus på socialt ansvar.”

Som ejerleder er man også nødt til at indtænke social ansvarlighed i ens forretningsstrategi – noget som Peter Dahlgaard, der ejer Anlægsgartnerfirmaet Dahlgaard ApS, har haft stor succes med at implementere i sin virksomhed.

Medarbejderne bliver bl.a. inddraget i alt lige fra små til store beslutningsprocesser herunder ansættelse af nye kollegaer, og de har også været med til at udforme virksomhedens værdisæt, der har resulteret i et særdeles loyalt og engageret team på tværs af generationer og social baggrund.

”Vi har en vision om at skabe en attraktiv arbejdsplads, hvor der er plads til at være den, man er. Og med sådan en vision er det vigtigt for os at lytte til vores medarbejdere, tage deres meninger og holdninger til efterretning og være til stede, når der er brug for det.

Som tidligere soldat i Forsvaret bløder mit hjerte for krigsveteranerne, der har tjent Danmark og gjort en prisværdig indsats. Derfor har det også været en helt naturlig selvfølge at have veteraner ansat i virksomheden. De indgår på lige fod med alle andre medarbejdere, hvor de tilbydes en stabil arbejdsplads, der kan rumme dem, og det de har med i bagagen. 

For mig er det samtidig vigtigt, at vi alle støtter op om hinanden, og det er aldrig skammeligt at fortælle, hvis det måske gør lidt ondt i sjælen. Her støtter og hjælper vi hinanden som kollegaer, som er med til at skabe det unikke sammenhold,” fortæller Peter Dahlgaard, der til arrangementet vil fortælle om sine erfaringer med socialt ansvar.

Til det kommende Business Breakfast vil Adm. Direktør Lise Corbitz og HR-chef Carsten Sjælland give dagens deltagere indsigt i, hvordan man i virksomheden Triocon, der beskæftiger sig med uddannelse og karriereudvikling, forholder sig til social ansvarlighed.

”Helt overordnet betragter vi ikke socialt ansvar som noget, vi påtager os, det er en del af, hvem vi er som mennesker – og dermed som virksomhed. 

Vi stiller løbende praktikpladser til rådighed for personer, der har behov for at blive afklaret i forhold til deres arbejdsevne. Det er en investering, vi gør og har endda været så privilegerede at kunne ansætte et par fleksjobbere efterfølgende,” siger Lise Corbitz og fortsætter:

”Vi oplever at få god arbejdskraft, som udviser engagement og loyalitet, og samtidig får vi synliggjort for alle medarbejderne, at hos Triocon værdsætter vi forskelligheder. Vores tilgang til medarbejderne er, at vi først og fremmest ser på de menneskelige egenskaber, og vægter dem fuldt ud på højde med de faglige. Det giver effektivitet og stabilitet.”

Klik her og tilmeld dig Business Breakfast på Junckers: https://connectkoegedk.nemtilmeld.dk/106/ 

Læs mere om vores kommende arrangementer. Få overblikket her: https://connectkoege.dk/arrangementer/

Thomas Bendixen, CEO i Junckers

Peter Dahlgaard, ejer af Anlægsgartnerfirmaet Dahlgaard ApS

Lise Corbitz, Adm. Direktør i Triocon