fbpx

Direktørens hjørne: Vær beredt!

Direktørens hjørne uge 44

Det gode, gamle spejder-slogan er ved at blive ekstra aktuelt. Vi skal naturligvis ikke lamme hinanden med frygt om alle tænkelige rædsels-scenarier for vores virksomheder, men omtanke og en ”vær beredt”-grundholdning giver mening.

Vi lever i en tid, hvor trusselsniveauet fra fremmede ondsindede magter vel ikke har været større siden 2. verdenskrig. Dertil lurer naturkatastrofer, trusler på vores cybersikkerhed, risiko for strøm- og IT-nedbrud, mulige pandemier og politiske uroligheder. Ja, set i en mindre skala kan det højaktuelle amerikanske præsidentvalg også komme til at have negative påvirkninger på vores eksport og vores produktionsomkostninger.

Fakta er, at du og min ellers trygge og forudsigelige hverdag kan risikere at blive vendt på hovedet. Og hvad gør vi så? Der er bestemt ingen grund til panik, men vi bør hver gennemgå virksomheden og identificere sårbarheder, hvis der skulle udbryde pandemier, naturkatastrofer eller andre former for kriser, der sætter de normale spilleregler ud af kraft.

Det kan i hovedsagen være ret lavpraktiske tiltag, der skal til, og jeg tror under alle omstændigheder, det er en sund øvelse for os alle at tænke igennem, hvad det egentlig er, vi er helt afhængige af såsom rent drikkevand, adgang til internet og betalingssystemer. En fremgangsmåde kan være at inddrage medarbejderne og sammen se på, hvordan dit eget beredskab er, og hvad der skal være på hylderne i forhold til at hjælpe virksomheden og samfundet igennem en krise.

Jeg tror også på, at det er vigtigt, at du taler med naboerne og tager del i netværk, hvor vi opbygger fortrolighed og lære hinanden at kende. I den henseende ser jeg allerede, at vores erhvervsfællesskab Connect Køge Business Club giver medlemmerne gode muligheder for at opbygge kendskab og viden om hinanden, som vi kan trække på, hvis krisen opstår. Det handler basalt om tage en snak med nabovirksomheder og udveksle kontaktoplysninger, så beredskabet kan koordineres efter behov.

Når jeg tager mine ”spejderleder-briller” på, så tænker jeg, at det i hovedsagen kan være ret lavpraktiske tiltag, der skal til for at du og din virksomhed er beredt. På det praktiske plan kan det være, at I skal købe generator (batteri), hvis udfald på strømforsyningen i længere tid er kritisk for forretningen. Det kan også være at gennemtænke konkrete krisescenarier og øve sig i at håndtere dem og aftale indbyrdes ansvarsfordelinger.

Grundlæggende er jeg fuld af håb og optimisme for, at sammen skal vi nok klare mulige kriser. Husk på hvordan vi sammen og med helt fantastisk hjælpsomhed og omstillingsparathed klarede coronakrisen. Det samme vil vi også se, hvis vi skulle finde os selv i en ny form for krise. Vi har et rigtig godt sammenhold, når det gælder, og derfor er jeg fortrøstningsfuld. Når du skal i gang med at gennemgå dine beredskabsplaner, så er der også god hjælp og inspiration at hente flere steder.

Eksempelvis faldt jeg over tilgangen at gøre virksomheden modstandsdygtig. Det betyder, at man som virksomhed kan gøre sig stærk overfor udefrakommende og uforudsigelige udfordringer. Konkret er der et projekt Modstandsdygtig.dk, der netop har til formål at ruste danske SMV’er med internationale aktiviteter til nuværende og fremtidige kriser ved at øge virksomhedernes agilitet og robusthed – deres modstandsdygtighed. Ellers kan jeg også henvise til Teknologisk Institut, der har tilbud til virksomheder i forhold til modstandsdygtighed.

Endelig er du altid velkommen til at ringe til mig på tlf. 30 83 10 77 for sparring om emnet, og hvis der viser sig en større efterspørgsel, sætter vi gerne et fælles inspirationsmøde op om Modstandsdygtighed.