For at være helt ærlig, så er Køge kommune i dag en ret begrænset turistdestination. Vi ser ikke gæster valfarte til området i stort antal for at besøge restauranter, shoppe og overnatte på vores hoteller. Men i fremtiden skal vi nok vænne os til langt, langt flere gæster i byens gader. Vi forventer, at turismen (og oplevelsesøkonomien generelt) inden for en årrække vil udgøre en større andel af den samlede erhvervsprofil i Køgeområdet.
Connect Køge hjælper lige nu Køge Kommune med at skabe grundlaget for de kommende års turismeindsats. En stærk ny turismestrategi er en del af ambitionerne i den seneste Erhvervspolitik, og vi er med til at sætte de rigtige mennesker, omkring det rigtige bord, på det rigtige tidspunkt.
Hvis du er en del af oplevelseserhvervet, kan du lige nu være med til at sætte dit præg på, hvordan vi bedst udnytter fremtidens muligheder for mere turisme. Køge Kommune inviterer til dialogmøde om ny strategi for turismen mandag den 22. september kl. 17.00 på Vikingeborgen – Tilmeld dig ved at klikke her.
Turismen er i fin fremgang i Køge kommune.
Tendensen spores allerede. I 2024 var antallet af overnatninger på landsplan steget med ca. 2 pct. ift. året før, mens Køge kommune havde en vækst i overnatninger på 2,5 pct., og dermed flot over gennemsnittet på landsplan. Det kan vi være stolte af.
I år melder vores turistoperatører om fortsat positiv udvikling, og vi har da også set rigtig mange gæster i Køge by i løbet af denne sæson. Top fire nationaliteterne på områdets overnatningssteder er fra Polen, Tyskland, Nederlandene og Sverige. Og jeg forventer en fremgang i overnatningstallene på 5 pct. op til samlet 160.000 overnatninger i Køge i 2025 på områdets ca. 350 hotelværelser, campingpladser og marinaen.
Vi har meget mere turisme i vente i de kommende år.
Når Rox Resort åbner den 1. november 2025, får vi et unikt nyt trækplaster for både danske og udenlandske gæster, der søger den lidt mere eksklusive wellness, i tillæg til vores fine kultur- og madoplevelser, shopping samt outdoor ved kyst og skov.
Vi vil ligeledes få en del flere gæster forbi, der søger Vikingeborgen, som en international og historisk oplevelsesattraktion med afsæt i UNESCO-varemærket. Vi vil se mange gæster fornøje sig med biltræf og dejlig stemning på Stayc’s Diner. Vi vil se gæster søge Danmarks største og mest unikke fiske- og skaldyrsbuffet på Arken. Vi vil vi om nogle år få markante positive effekter af endnu mere ”Nyhavns”-stemningen ved Køge Inderhavn – med musik, spisesteder og lokkende maritim stemning – når hele Køge Sønderhavn projektet er færdigudviklet. Og endelig vil Køge vinde på den kommende Femern Bælt-forbindelse, der forventes at lede mange nye gæster vores vej.
Ja, fremtiden ser lyst ud for turismen i Køge kommune. Vigtigt for at sikre succes og optimal udnyttelse af Køgeområdets turismepotentiale er at tænke kommercielt og i værdikæder. Connect Køge arbejder i den forbindelse på fælles markedsføring af Køgeområdet via stor satsning på film og SoMe. Vi vil fortsat samle alle seriøse aktører i stærke samarbejder om udvikling af attraktioner og sikre høj service. Og vi vil samarbejde med internationale anerkendte incoming-bureauer for at tiltrække købestærke udenlandske turister til området.
Vi kan kun være stolte af udviklingen. Både flere gæster og investeringer kommer til. Vores kerneværdi er vores beliggenhed, kulturarv og levende bymidter, som gør os attraktive – og det smitter af på erhvervslivet, detailhandlen og hele oplevelsesøkonomien.
For mig står det klart. Turisme er ikke bare besøgstal og overnatninger – det er en vækstmotor, der skaber arbejdspladser, handel og lokal stolthed.