Turistinformation i forandring – og Køge går forrest

Sommeren og højsæsonen for besøgende og turister står for døren – men hvordan bør fremtidens turistkontor se ud?
Connect Køge arbejder dedikeret for at fremme turismen i Køgeområdet. Vi varetager destinationsudvikling og understøtter vores mange små og store aktører gennem fælles markedsføring og opbygning af netværk og styrkede værdikæder.
Vi står derfor også parat, når vi får mulighed for at deltage i et spændende forskningsprojekt om, hvordan informationslandskabet ser ud i dag, hvilke kanaler der bruges, hvilken rolle både digitale og fysiske kontaktpunkter spiller, samt hvordan fremtidens turistinformation og -services kunne se ud.
Den fysiske tilstedeværelse af turistkontorer i Danmark er i kraftig tilbagegang. Vi har i Køge valgt at fastholde en hyggelig selvbetjeningsløsning i det gamle kontor på hjørnet af torvet, der har åbent hele året. Samtidig har vi udvidet vores kontaktpunkter til et større netværk af info-steder blandt vores attraktioner og spisesteder – hvor vi ved, at gæsterne kommer.
Ligeledes har vi et korps af frivillige ambassadører, der går rundt som levende info-steder og guider vores turister rundt til alle områdets oplevelser og herligheder.
Vi er spændte på at se, hvad anbefalingerne bliver, når projektet afsluttes i februar 2026.
Læse mere og forskningsprojektet her: https://www.eaviden.dk/project/fremtidens-turistkontor/