fbpx

Skal din strategi have et servicetjek?

Direktørens hjørne strategi

Tiden er måske til et servicetjek af din virksomhedsstrategi

År 2022 starter med usikkerheder på aktiemarkederne, stigende krav til bæredygtighed, forsyningskrise og manglen på dygtige medarbejdere. Der er mange forandringer i tiden, og de kommer med kortere og kortere interval. Derfor er tiden også til at få et servicetjek af din strategi for virksomheden. Den klare strategi er mere vigtig end nogensinde før. 

Fire ting er gode at se på. 

1). Formål. Tjek det overordnet formål med virksomhedens eksistens. Er det tydeligt! Formålet er afsættet for strategien og rettesnor for beslutninger af prioriteter og opgaver i hverdagen. 

2). Diversitet. Fokuser din strategi på jeres styrker, og hvor I kan gøre en forskel. Når samfundsdagsorden og kunderne stiller krav til klima, sundhed og trivsel osv. skaber det en følelse af, at man bør ”gør noget” på de fleste parametre. Det kan man ikke. Koncentrer i stedet strategien om jeres kernekompetencer, og stil skarpt på det, I er gode til og glem alt andet. 

3). Kompleksitet. I disse år stiger fagligheden hastigt i mange jobfunktioner. Lige fra direktøren til studenterjobbet. Kompleksiteten øges alle vegne og vindervirksomhederne er dem, som evner at træne og udvikle deres medarbejder til kravene. 

4). Arbejdsglæde. Vær attraktiv for medarbejderne. Der vil komme behov for udskiftninger på holdet. Unge medarbejdere stiller flere krav til at arbejde digitalt og på distancen og især at arbejde for den gode sag. Fokus på ESG bogstaverne står for Environmental, Social og Governance, og der er kun gode grunde til at få styr på dem, hvis man vil sikre forretnings fremtid og forventning til ”ordentlighed”.

Flere virksomheder bør bruge erhvervshusene – det kan hjælpe dig med din strategi
Jeg skal også minde om, at du kan udnytte dine muligheder for at få hjælp til din virksomhed – også med f.eks. strategiudvikling. Desværre ser det ud til, at der ligger megen viden, som slet ikke kommer i spil til hovedparten af områdets virksomheder.


I en nylig spørgeskemaundersøgelse, som DI har foretaget blandt de danske virksomheders brug af de tværkommunale erhvervshuse, viser, at virksomheder der er i kontakt med Erhvervshus Sjælland er tilfredse med den hjælp de modtager. Dog er sjællænderne i mindre kontakt med deres erhvervshuse end gennemsnittet.  Denne situation skal vi ændre på. Og jeg kan kun på det kraftigste opfordre alle til at bruge Erhvervshus Sjælland og de mange erhvervsfremme tilbud der findes. Tøv ikke med at kontakte erhvervshuset eller os i Connect Køge, så vi bedst kan hjælpe dig på vej.