fbpx

Direktørens hjørne: Genåbning, erhvervsservice og turisme

Skrevet den 5/3 2021. Et par gange om måneden kan du her på hjemmesiden læse “Direktørenes hjørne”, som vil handle om budskaber og holdninger til aktuelle erhvervsrettede temaer. Denne gang handler “Direktørens hjørne” om et forår med fokus på genåbning, erhvervsservice og turisme.

Genåbningen giver optimisme – men også udsigt til flaskehalse

Mandag d. 1. marts var en festdag for mange af Køgeområdets butikker. Endelig kunne de igen modtage kunder i butikken. Min forventning er at med forårets komme og vaccinens udbredelse i befolkningen, kan Danmark genåbne mere allerede fra midt april og være fuldstændig åben til maj. Den situation skal vi være klar til. En opgave er her at hjælpe virksomheder med igen at få fodfæstet på vores eksportmarkeder. Ja, vi kan allerede til sommer se nedturen vende på de store markeder USA, Tyskland og Kina. Og med en verdensøkonomi igen oppe i gear, vil det igen give en markant efterspørgsel, som vil give vores virksomheder nye muligheder. F.eks. vil USA med Biden ved rorpinden skrue gevaldigt op for investeringer i grøn omstilling og digitalisering, som netop er kernekompetencer hos mange af vore virksomheder – uanset størrelse. Det kræver dog, at vi herhjemme ikke rammes af flaskehalse med mangel på dygtige medarbejdere, mangel på indsatsfaktorer f.eks. chip til den digitale udvikling og noget så simpelt som ledige containere til transport. Ja, det lyder skørt, men aktuelt er der meldinger om en global chipmangel, der har forstyrret bilproduktionen flere steder i verden.
Herhjemme i Køge kommune forbereder vi os bedst til opsvinget – ved i dag at se indad og trimme vores virksomheder til snarlig øget efterspørgsel. Du kan blandt andet:

Vi bestemmer selv, hvordan vi vil have det i Køgeområdet

Coronatiden er egnet til at gentænke og kickstarte vores måde at drive virksomhed og kommunal erhvervsservice på. HUSK, at det altid er dig selv, som bestemmer, hvordan du driver virksomhed. Og det er også os selv i fællesskab i Køgeområdet, som bestemmer, hvordan vi udnytter vores gode potentialer for vækst – og det kan gøres bedre.

Det handler først om at finde en fælles vilje til vækst. Dernæst gælder det om at indrette den lokale erhvervsservice og betjening fra kommunen bedst muligt. Vejen til at løse dette er værdiskabende dialog og information mellem virksomhederne og igen mellem erhvervslivet og kommune. Netop det sidste kan du deltage i den 9. marts fra kl. 12.30, hvor DI, Køge Kommune og Connect Køge inviterer til dialogmøde om erhvervsklimaet i Køge kommune. KOM endelig med dine input. Meld dig til mødet og læs om programmet i nyhedsbrevet her.

Turbo på lokal turisme

VisitKøge har de sidste par måneder forberedt sig godt på den kommende turistsæson i Køgeområdet. Turistkontoret er blevet malet, har fået nyt gulv og er blevet indrettet mere let, lyst og overskueligt. Alt sammen åbnes den 8. marts fra Vestergade 1 for bedre at kunne guide og inspirere turisten til oplevelser i Køgeområdet. Dertil er vi i gang med at opgradere vores hjemmeside ”OPLEVKOEGE”, som i film og små kampagner skal sælge Køgeområdet og ”fange” den potentielle turist tidligt i ”kunderejsen”. I år bliver sæsonen som i 2020 en dansker sæson, og vi forventer, at byens gæster er lokale, som er turist i eget nærområde, men også mange fra hovedstaden, Fyn og Østjylland. Alle turisterne kan glædes over Køges middelaldercharme med nærhed til marina, skov og strand. OG sidst, men ikke mindst kan de fra turistkontoret snart leje en kano til tur på Køge Å.