Fra vækstledelse til konstruktiv kriseledelse
Vi står i en mærkelig tid. På den politiske scene venter vi lige nu på at få dannet regering herhjemme, mens vi også afventer resultatet fra et utroligt spændende Midtvejsvalg i USA – politisk uro er aldrig godt. Dog forventer jeg ro på denne kant allerede ved årsskiftet. Det som kan bekymre, er at vi oplever at verdenens tre økonomiske centre på én og samme tid er ramt af en krise.
I Europa har vi Energikrise, der udhuler reallønnen og giver lav vækst. Konkret ses det herhjemme ved historiske lave tal for forbrugertilliden, og den værste vækstdræber er mismod og pessimistiske forventninger til fremtiden. Fakta er, at du og jeg holder mere på pengene, og udsætter vores forbrug. Det ses af, at bankerne bugner af store indestående. Penge der skulle have været ude og arbejde i samfundet. I USA – vores største eksportmarked, har de masser af energi, men er til gengæld ramt af alvorlig mangel på arbejdskraft. Der er 2-3 jobs pr. ledig amerikaner. En situation, som har ført til Inflationskrise og rentestigninger, som igen presser virksomhedernes aktiekurser i bund. I verdens tredje vækstcenter – Asien, og særligt for Kina er de ramt af dårlig COVID-19 håndtering og markante nedlukninger. Her døjer de med Coronakrise og en boligkrise. Det ses af, at den kinesiske vækst er faldet betydeligt og aktiekurserne er også helt i bund.
En verdensomspændende økonomisk krise – med hver deres udtryk, er derfor vores virkelighed. Og den betyder desværre, at jeg i dag ser flere og flere virksomheder her i Køgeområder, som må hive deres krisestyringsværktøjer frem fra skuffen. Mange døjer stadig med eftervirkningerne af COVID-19 og har nu oveni fået et marked, som har ændret sig markant på kort tid. Det kan give nye udfordringer og desværre for nogle også mange søvnløse nætter.
For mig er vi derfor kommet til en tid fra vækstledelse til kriseledelse. Og her er virksomhedens første refleks ofte en tilpasning af mandskab og sikre likviditet. Men kriserne er som nævnt omfangsrige og vil tage mindst 1 – 3 år at komme over. Og så har jeg slet ikke omtalt den overskyggende og alvorligste krise af alle – Klimakrisen. Det betyder, at de traditionelle krise styringsværktøjer skal suppleres, og vi skal have modet til at tænke og handle langsigtet!
Vi ved, at kriser kommer og går. Vi ser vækst, og vi ser fald. Vi ser voksende markeder og skrumpende markeder. Vi taler gerne om succes og vækst. Men ikke gerne om dem, der på vej ned, har fiasko, mister terræn, omsætning, position og er en fiasko. Men det er i krise, at vi ser den sande leder. Og det er af fejlene vi skal lære. Mit budskab er, at vi skal i den kommende tid sammen huske hinanden at holde fokus på to ting i kriseledelsen.
Et. Ryd op og find ind til kernen. I krise er det ofte ikke tilstrækkeligt at fyre medarbejdere og bare skære i omkostningerne. Der skal andet og mere til, før bunden igen ser fornuftig og logisk ud. Tænk i hvad er jeres formål og kerne. En oprydningsproces kan være med til at virksomhederne grundlæggende genfinder sig selv. Vi husker eksempel med LEGO, som efter 2-3 år med underskud igangsatte en omfattende strategiproces og droppede stort satsning på disney film og kom tilbage til kernen – det at lave og sælge klodser.
To. Slip kontrolstyringen. I krise og under oprydningens iver kan man komme til at kommer over i kontrol-mode. Naturligvis hersker der utrygheden, når krisen kradser. Det er helt ok som leder ikke at kende til alle løsninger og svar. Det kan give frustration og for nogle ledere er frustration et svaghedstegn. MEN vis mod til sårbarhed og inddrag dine medarbejde og hav klar kommunikation. Det øger motivationen og giver fælles gode løsninger til at tilpasse virksomheden til fremtiden. OG netop at have dygtige og motiverede medarbejde ombord vil være dit stærkeste kort til at gribe fremtidens muligheder, som især vil dreje som om løsninger på klimakrisen.